Powered By Blogger

Iklankan Barangan Anda Disini.

Sabtu, 21 Ogos 2010

Kelebihan RAMADHAN......[part .2]


Marhaban Ya Ramadhan......

Seterusnya Kita Pergi ke Topik Kelebihan & Fadilah Puasa Bagi Sesiapa Yang Berpuasa.







  1. Imam Bukhari, Muslim dan Ahmad meriwayatkan hadis daripada Sahal bin Sa’d. Sabda Rasulullah s.a.w: “Sesunggunya dalam syurga terdapat satu pintu yang dikenali dengan ar-Raiyyan di mana yang berhak memasukinya hanya orang yang berpuasa. Apabila selesai masuk nescaya ditutupnya”.
  2. Mengikut riwayat Imam Ahmad dan an-Nasai daripada Abi Hurairah r.a sabda Rasulullah s.a.w: “Puasa merupakan perisai”. Dan daripada Usman bin Abi al-As, “Puasa merupakan perisai daripada neraka seperti perisai seseorang daripada kamu pada masa peperangan selama mana ia tidak mengoyaknya dengan berdusta atau mengumpat''
  3. Imam Ahmad, Muslim dan an-Nasai meriwayatkan daripada Abi Hurairah dan Abi Sa’id Sesungguhnya Allah berfirman: Sesungguhnya puasa bagiku dan Aku yang membalasnya dan sesungguhnya bagi orang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan apabila ia berbuka nescaya bergembira dan apabila bertemu Allah nescaya ia gembira. Demi jiwa Muhammad ditangan-Nya bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau kasturi.
  4. Ibn Majah dan al-Hakim meriwayatkan daripada Ibn Umar bahawa Nabi s.a.w bersabda: Sesungguhnya orang yang berpuasa ketika berbuka mempunyai doa yang tidak ditolak”.
  5. Al-Dailami meriwayatkan daripada Ibn Umar katanya:Diam orang puasa merupakan tasbih, tidurnya adalah ibadat, doanya mustajab dan amalannya digandakan”.


Sebenarnya banyak lagi kelebihan-kelebihan & fadilah-fadilah puasa bagi orang-orang yang berpausa.Ketahuilah kemuliaan manusia bukan pada luaran,tetapi pada hatinya yang takutkan Tuhan yang menguasai seluruh alam.Oleh yang demikian tekadkan keyakinan,Kita umat pilihan,Lantaran itu, Carilah keredhaan Tuhan-mu,Dengan melakukan segala amalan agar kita tidak ketinggalan ,Dengan meninggalkan segala larangan.Barulah ketaqwaan menyelubungi kehidupan,mudah-mudahan kita bertemu dengan satu malam penuh keberkatan,yakni malam Lailatul qadar yang terbaik dari seribu bulan....

Semoga amaln kita diterima Oleh Allah swt.

Sekian Wallahu'alam....




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Share button

Share |

Pengikut