Powered By Blogger

Iklankan Barangan Anda Disini.

Sabtu, 15 Januari 2011

Wahai Saudaraku!!!


Wahai Saudaraku!!!Kita semua telah diberi kefahaman tentang agama oleh
Allah swt,bahawa solat 5 waktu itu merupakan tiang agama.Maka sesiapa yang mendirikan solat itu dengan sebenar-benarnya meraka tergolong dikalangan orang yang mendirikan agama,sebaliknya pula kepada yang meninggal solat,maka mereka telah merobohkan agama.Sesungguhnya sebesar2 bala,sekeji2 benda dan seaib2 benda ialah orang yang bermudah-mudah dengan sembahyang.
Akibat daripada meninggalkan sembahyang,Saidina Ali Bin Abu Thalib r.a.Daripada Nabi s.a.w katanya:Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda(yang bermaksud)Tiada hamba yang mukmin yang meninggal sembahyang dan tiada melakukannya,Melainkan Allah menyuratkan pada mukanya “Ini keluar daripada rahmat Allah”maka aku kelepasan daripadanya.Apabila seseorang meninggalkan satu sahaja sembahyang fardu maka namanya disuratkan di atas pintu neraka.
Maka tersebut hadis daripada Anas Bin Malik mengenai firman
Allah swt : قُلۡ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلۡفَلَقِ .Maka Anas bertanya apa itu al-falaq wahai Rasulullah???
Sabdanya (yang bermaksud) Iaitu suatu telaga dalam neraka jahannam,jika burung terbang seribu tahun tidak akan sampai kepadanya.Maka aku bertanya lagi:Untuk siapa wahai rasulullah?Sabda nabi “Bagi siapa yang meninggalkan sembahyang tetapi tubuh badannya sihat. ”

.....Bersambung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Share button

Share |

Pengikut